لاراول یا جنگو ؟ مقایسه کامل لاراول با جنگو

محبوب ترین پست ها

لاراول یا جنگو

لاراول یا جنگو ؟ مقایسه کامل لاراول با جنگو

لاراول یا جنگو؟ قطعاً افرادی که جدیداً به دنیای برنامه‌نویسی علاقه‌مند شده یا می‌خواهند توسعه صفحات وب را شروع کنند به این سؤال می‌رسند که آیا فریم ورک لاراول می‌تواند برای آن‌ها بهتر باشد یا جنگو و کدام یک را باید انتخاب کنند. در نگاه اول با مقایسه لاراول با جنگو می‌توانید متوجه برخی از تفاوت‌های آن شوید و یک فهرست نیز از آن تهیه فرمایید. در بعضی از بخش‌های مختلف این دو فریم‌ورک تفاوت بزرگی وجود دارد، اما در حالت کلی عملکرد یکسانی دارند. در ادامه این مطلب از سایت افروز وب می‌کنیم مطالب کامل‌تری دراین‌رابطه که لاراول یا جنگو بهتر است بیان کنیم، پس دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فریم ورک جنگو چیست؟

برای بار اول در سال ۲۰۱۵ فریم ورک جنگو توسط بنیاد نرم‌افزاری جنگو تولید و منتشر شد. جنگو را در بسیاری از وب‌سایت‌های مشهور و شناخته شده مانند اینستاگرام، پینترست و غیره مورداستفاده قرار داده‌اند. توسعه و نگهداری و به‌روزرسانی این فریم‌ورک توسط بنیاد نرم‌افزاری جنگو صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است بیان کنیم که جنگو کاملاً سبک و دارای یک ویژگی مستقل باهدف توسعه و تست پروژه‌ها است. هدف اصلی این فریم‌ورک این است که توسعه و طراحی وب اپلیکیشن‌ های پیچیده را به‌صورت آسان‌تر ارائه داده و در یک بازه زمانی کوتاه توسعه داده شوند.

 مقایسه لاراول با جنگو

فریم‌ورک لاراول چیست؟

فریم‌ ورک لاراول توسط تیلور اوتول ساخته شد که آن را تحت لایسنس ام آی تی منتشر کرد. اولین نسخه لاراول در تاریخ ۲۰۱۱ روی کارآمد برای اینکه با برنامه لاراول کار کنید در وهله اول لازم است زبان برنامه‌نویسی PHP را فرابگیرید.

 می‌توان در طراحی و پیاده سازی سایت از لاراول به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS استفاده کرد. چراکه لاراول امکانات فوق‌العاده منحصربه‌فردی جهت پیاده‌سازی سایت با ترافیک بالا به دنبال دارد جمله امکانات و ویژگی‌های خاص فریم‌ورک لاراول باعث سرعت توسعه و صرفه‌جویی در وقت و زحمت توسعه‌دهندگان وب نیز می‌شود. در طراحی سایت با لاراول شما این امکان را دارید که از همان مراحل اولیه سایت را پیاده سازی کنید که را بسیار راحت‌تر می‌کند.

حال که با لاراول و جنگو آشنایی لازم را پیدا کردید، باید به سراغ مقایسه این دو فریم‌ورک برویم.

مقایسه لاراول با جنگو

زمانی که لاراول یا جنگو را از هر لحاظ مقایسه کنید به‌خوبی متوجه این موضوع خواهید شد که کدام یک می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای کار شما باشد.

  • جنگو به‌عنوان یک فریم‌ورک سطح بالا برای توسعه وب در نظر گرفته شده که آن را با زبان برنامه‌نویسی  Python تولید کرده که با راهکار clean design باعث افزایش توسعه خواهد شد. این در حالی است که فریم‌ورک لاراول برای توسعه وب و با زبان برنامه‌نویسی PHP تولید شده است و از syntax زیبای برخوردار بوده و امکانات متفاوت و ویژه‌ای همچون Routing و caching و غیره برخوردار است.
  • جنگو این قابلیت را دارد تا توسعه سریعی را فراهم کند و دارای جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان است. علاوه بر این مورد از پکیج‌های زیادی برخوردار بوده و برای یادگیری آسان بهترین گزینه به شمار می‌آید. علاوه بر این مورد از کتابخانه‌های خوبی نیز برخوردار است. لاراول نیز به‌عنوان یک توسعه سریع عمل کرده از وابستگی‌ها استفاده می‌کند. دارای پکیج‌های مناسبی است و الگوی طراحی MVC ارائه خواهد داد از جامعه روبه‌رشدی از برنامه‌نویسان وب برخوردار است.
  • جنگو دارای یک سری موارد منفی است که هیچ یک از آنها پشتیبانی نشده و عملکرد بهتری به همراه ندارند. این موضوع شامل مدیریت URL ها، ORM ضعیف و مشکلات دیگر می‌شود؛ اما در فریم‌ورک لاراول شما شاهد موارد منفی کمتری خواهید بود.
نمودار استفاده از لاراول و جنگو

همچنین بخوانید: بهترین فریم ورک‌ های جاوا اسکریپت

  • جنگو از middlewareهای بسیار زیادی برخوردار است و این در حالی است که لاراول تنها جهت درخواست‌های http دارای middleware است. در این زمینه جنگو کمی سریع‌تر عمل می‌کند این موضوع تنها به دلیل استفاده از زبان‌های پایتون است و زبان پایتون دارای سرعت بیشتری نسبت به PHP است.
  • جنگو ابزارهای درونی بسیار زیادی به همراه دارد و شامل کتابخانه‌های جانبی می‌شود، اما لاراول ابزارهای ساده‌تری درون خود دارد، اما این قابلیت فراهم است تا ابزارهای مدنظر خود را به آن اضافه کنید.
  • کامپوننت‌های جنگو سبک‌تر بوده و دارای سیستم serialization هستند که می‌توانند در بین فرم‌ها و پایگاه، داده نقش بازی کنند. این در حالی است که برای فریم‌ورک لاراول از composer استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانید کتابخانه‌ها و وابستگی‌های موردنیاز را به طور کامل فراخوانی نمایند.
طراحی سایت با لاراول یا جنگو

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید دررابطه‌با این موضوع که لاراول یا جنگو انتخاب مناسبی است مطالب لازم را برای شما بیان کردیم. در پایان باید به این نکته اشاره‌ای داشته باشیم که شما می‌توانید برای این موضوع که کدام یک از فریم‌ورک‌های نام‌برده‌شده امکانات بهتری به همراه دارد یک جدول کامل از آنها تهیه کنید. از این طریق جوانب مثبت و منفی روز تمام آنها را سنجیده و می‌توانید متوجه شوید که کدام یک برای کار شما گزینه مناسب‌تری به‌حساب می‌آید.

در یک بیان کلی باید بگوییم که شاید جنگو از نظر پرفرمنس و سرعت توسعه بهتر از لاراول عمل کند اما کاری وجود ندارد که آن را در جنگو انجام دهید، اما در لاراول نتوانید. پس باتوجه‌به شرایط خود و این موضوع که با چه زبانی بیشتر کار کرده‌اید می‌توانید آن را انتخاب کنید. اگر با PHP کارکرده‌اید لاراول انتخاب مناسب‌تری است. اما در صورت کار با Pytyon جنگو کاربردی‌تر خواهد بود.

طراحی اختصاصی سایت چی کارا مشهد (لاراول)
طراحی اختصاصی سایت چی کارا مشهد (لاراول)

نظرات خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.